L - Leer het aan een ander

oplossingsgericht werken met kinderen - schaalvraag met surfboard

'Leer het aan een ander' is de een na laatste stap uit de methode van Ben Furmans Kid's Skills. Furman ziet problemen van kinderen als vaardigheden die ze nog niet beheersen. Dat houdt meteen een uitnodiging in, je kán het dus wel leren! Hij heeft een aantal ondersteunende stappen bedacht die het kind helpen bij het verwerven van productiever gedrag. 

Voor het 'leren aan een ander' refereert hij aan de traditie van Amerikaanse Indianen, die zien leren als een kringloop. Je begint met onwetendheid, leert iets nieuws en deelt je kennis met de stam, zodat iedereen erover kan beschikken.  

Staan kinderen dichterbij die levenswijsheid dan wij? Victor (9) gaf me er in elk geval een prachtig voorbeeld van.

 

Victor heeft twee weken geoefend met geen ruzie maken.

Hij zegt: "Ik wil nog wel bij dit onderwerp blijven, nog niets nieuws doen. Ik heb het verkeerd ingeschat." "Wat bedoel je?" "Nou, ik dacht dat ik op een 5 of 6 zat, maar het is wel een 7!" 

We zijn met het surfbord van Peter Szabo bezig. Hij zet eerst de stand van vorige week erop en daarna verschuift hij de magneten naar hun nieuwe posities.

"Hoe kan je er voor zorgen dat de dingen die nu zo goed gaan over een tijdje ook nog werken? Wie of wat zou je daarbij kunnen helpen?"

Victor antwoordt meteen. "Vooral eraan denken. Ik heb het surfbord blaadje bij mijn bed, tussen mijn knuffels, dan kan ik ernaar kijken en het onthouden. En niet twijfelen, zeker weten dat ik 'stop!' kan zeggen." Hij denkt even na. "Ik hoef geen hulp, denk ik, ik doe het zelf wel."

"Vertel eens hoe je dat doet, onthouden en zeker weten?" "Dan denk ik, als ik nou ruzie met Pim heb, wat doe ik dan? Dan krijg ik ruzie, maar dan is het in 1 minuut over. Dat oefen ik van binnen." Hij kijkt me aan. "En weet je, toen kreeg ik de volgende dag echt ruzie met hem."

"En wat deed je toen?" "Ik heb gezegd, Pim, ik vind het niet aardig dat je dit doet. En ik bleef kalm toen ik het zei."

"Dat klinkt goed! Hoe zou je dat vaker kunnen gebruiken?" "Nou weet je, Mees, die maakt ook vaak ruzie en hij wil dat niet. Toen heb ik hem tips gegeven. Ik heb niet gezegd dat ik gesprekken heb, hoor, maar gewoon gezegd, denk eens aan hoe je het op kan lossen." 

"Hoe dan?" "Nou, zeggen: 'Jongens, ik ben flauw, ik maak ruzie, maar ik wil dat niet. Sorry!'"

"Zo, en dat hielp Mees echt?" Victor knikt. "Dus jij kunt er al andere kinderen mee helpen! Wat zal dat fijn zijn, zeg!" terug